خواص درمانی و موارد مصرفی نعناع

نعناع (mentha) جزو یکی از تیره های مهم گیاهان دارویی است که جنس و گونه های زیادی دارد. دارایی خواص درمانی بسیار موثر می باشد وموارد مصرفی بالایی در صنایع مختلف دارد. مهمترین اسانس موجود در نعناع چیست؟
نعناع (mentha ) جزو یکی از تیره های مهم گیاهان دارویی است که جنس و گونه های زیادی دارد ولی فقط چند نمونه از آن مورد استفاده قرار می گیرد. فرم زندگی این تیره تفاوت زیادی با سایر تیره ها دارد. گیاهی علفی، دوساله یا چند ساله و ساقه های آنها چهار گوش و برگ ها متقابل هستند، گیاهان این تیره به خاطر داشتن اسانس دارای بوی مطبوع و تندی هستند. از بین گونه های شناسایی شده M.Piperita وm.Spicata ارزش مصرفی بالایی دارد از جمله موارد مصرفی نعناع، صنایع دارو سازی، صنایع غذایی، بهداشتی و صنایع ادویه ای می باشد.
خواص درمانی نعناع
اندام رویشی گیاه خواص درمانی بسیار مفیدی دارد و از آن در مداوای بسیاری ازبیماریهای گوارشی بخصوص معده استفاده می شود، و همچنین ازعطر و طعم آن در صنایع داروسازی برای تغییر دادن طعم تلخ و بوی بد دارو استفاده می کنند. اسانس با ارزشی که در نعناع وجود دارد منتول می باشد که خاصیت ضد باکتریایی دارد.همچنین از بخور نعناع جهت رفع سینوزیت و رفع بیماریهای گلو درد استفاده می شود.
منبع: گیاهان دارویی و زینتی

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.