مردی که با جو دوسر اماده حصیر درست می کند

جو دوسر اماده تیره ای از گیاهان علفی یکساله از خانواده غلات است. از 20 گونه این گیاه فقط جو دوسر از اهمیت کشاورزی برخوردار است که از نظر شیوع در بین محصولات غلات رتبه 7 را دارد.

جو دوسر در مغولستان منشاء گرفت و متعاقباً در سراسر جهان پخش شد، زیرا حتی در آب و هوای سرد و مرطوب برداشت خوبی دارد. در روسیه، جو دوسر یکی از مهم ترین محصولات غلات بود و غذاهای تهیه شده از بلغور جو دوسر، غذای معمول مردم برای قرن ها بود.

جوهای کاشت به دو دسته غشایی و برهنه تقسیم می شوند. پربارترین شکل غشایی است که بیشترین مناطق کاشته شده را اشغال می کند، در حالی که شکل برهنه کمتر رایج است. با این حال، این جو برهنه است که برای جوانه زنی عالی است، زیرا آنها در معرض تمیز کردن خشن از پوسته قرار نمی گیرند، به این معنی که دانه های آن دست نخورده نگه داشته می شوند و به خوبی جوانه می زنند.

دانه جو دوسر سرشار از پروتئین (حدود 10٪)، چربی (حدود 5٪)، کربوهیدرات، عناصر ماکرو و میکرو است. حاوی مقدار زیادی فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن، روی، حاوی گوگرد، سیلیکون، کروم، منگنز، سلنیوم، نیکل، فلوئور، ید است. ویتامین های گروه B، و همچنین ویتامین های E، K، کاروتن به طور گسترده ای ارائه می شوند.

بلغور جو دوسر دارای اثر پوششی و ضد التهابی بر روی مخاط معده است، روده ها را کاملا تمیز می کند، سموم و زباله ها را مانند جارو از آن خارج می کند. بلغور جو دوسر دستگاه گوارش را تحریک می کند، از خطر ابتلا به انواع سرطان جلوگیری می کند، از پیشرفت گاستریت و زخم معده جلوگیری می کند.

درست است که طی یک یا دو هفته هیچ پیشرفت قابل توجهی انتظار نمی رود، اما با مصرف منظم جوشانده، تنتور و دم کرده این غلات، به نتایج خیره کننده ای دست خواهید یافت. فرآورده های این گیاه نیز اعتیاد به تریاک و تنباکو را سرکوب می کند.