زنی که از چوب چهار تراش در اصفهان به عنوان میز اتو استفاده می کند

همانطور که چوب چهار تراش در اصفهان به تدریج از نقطه اشباع الیاف خشک می شود، رطوبت متعادل معینی در هر سطح از رطوبت نسبی با توجه به زمان کافی ایجاد می شود. منحنی شکل 1 که این رابطه را نشان می دهد، به خوبی برای همه چوب چهار تراش های معمولی اعمال می شود.

تغییر دمای متوسط نسبت به دمای اتاق تأثیر قابل توجهی ندارد. همین منحنی ممکن است برای خیس کردن و خشک کردن بعدی در سرویس نیز اعمال شود. اطلاعات دقیق تر در مورد نوع چوب چهار تراش و تفاوت بین خیس کردن و خشک کردن ممکن است در ادبیات پیدا شود.

رابطه بین تغییرات ابعادی و محتوای رطوبت در شکل 2 نشان داده شده است. ممکن است فوراً متذکر شود که انقباض بالاتری برای دانه مسطح یا جهت مماسی نسبت به جهت دانه لبه یا شعاعی نشان داده می شود، همانطور که به مقطع درخت اشاره می شود.

برای چوب چهار تراش های کانادایی محدوده انقباض شعاعی از 1.7 تا 6.7 درصد و انقباض مماسی از 3.7 تا 10 درصد است. انقباض در طول دانه نشان داده نشده است، اما معمولاً بسیار کوچکتر است و در کل بین 0.1 تا 0.3 درصد است، به جز برخی شرایط غیر طبیعی که می توانند ایجاد شوند.

اگر اجازه داده شود یک چوب چهار تراش سبز خشک شود، تنش های انقباض محیطی ایجاد می کند، نه تنها به این دلیل که ابتدا در خارج خشک می شود، بلکه به این دلیل که با پیشرفت خشک شدن، انقباض محیطی بیشتر از انقباض شعاعی خواهد بود.

بنابراین غیرممکن است که سطح مقطع چوب چهار تراش به طور یکنواخت بدون تنش منقبض شود. در بیشتر موارد تنش های انقباضی از توانایی چوب چهار تراش برای انطباق با آنها فراتر می رود و ترک های شعاعی یا شکاف ایجاد می شود.

چوب چهار تراش‌های سخت معمولاً از نظر بصری با رنگ تیره‌تر مشخص می‌شوند که آنها را بسیار گران‌تر از سایر انواع چوب چهار تراش کرده است. آنها همچنین اغلب دارای تراکم چوب چهار تراش بسیار قوی هستند که ارتباط نزدیکی با گونه خاصی از درختان دارد.