آشنایی با خواص و مضرات نعناع

اگر از خواص و مضرات نعناع آشنایی داشته باشید می توانید با مصرف اصولی نعناع و فراورده هایی آن تمام امراض خود را با هزینه کم و روشی ساده درمان کنید.

نعناع نوعی گیاه دارویی است و به خاطر فواید بسیار زیاد گیاه و فراورده های آن در همه دنیا شناخته شده است و به روش های مختلف و اصول خاصی مورد استفاده قرار می گیرد و دارای خواص و مضراتی نیز می باشد که با مختصری از آنها آشنا می شویم.

خواص نعناع

تسکین دهنده: این گیاه اکثریت دردهای دستگاه های گوارشی را تسکین می دهد (دمنوش) و همچنین دردهای رماتیسیمی و آرتروزیی با استفاده از اسانس، روغن، و تنتور نعناع کاهش می یابد.

ضد تهوع: تهوع و استفراغ یکی از امراض معده است که دم کرده نعناع می تواند آن را برطرف نمایید.
تب بر: مصرف دمنوش نعناع باعث خنک شدن درونی و تعریق بیشتر بدن شده و تب را پایین می آورد.
قلب: با طبیعی کردن غلظت خون و همچنین کاهش کلسترول خون می تواند به عملکرد طبیعی قلب کمک کند.(دم کرده)
آرامبخش: خاصیت ضد استرس و ضد اضطراب داردو باعث آرامش روحی و روانی می گردد.(دمکرده رقیق)
نشاط انگیز: اسانس موجود در نعناع خستگی و کسالت را بر طرف می کند و با فعال کردن سلول های مغزی باعث شادی و نشاط روح می شود.(دم کرده غلیظ)
خواب آور: از آنجا که دمنوش نعناع کافئین ندارد و با توجه به خاصیت آرامبخشی آن به کسانی که شب تا دیر وقت خوابشان نمی برد تاثیز مثبتی می گذارد.

شاید بتوان گفت که عرق نعنا خانگی فروش بالاتری نسبت به نوع صنعتی آن دارد.

پوست و مو: به خاطر خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده از آن به عنوان پاک کننده پوست، ضد التهاب پوستی، ضد خارش، بر طرف کننده آکنه و جوش های عفونی استفاده می نمایند. با تحریک ریشه مو رشد آن را سریع می کند و همچنین به ضد ریزش و شوره نیز می باشد. (روغن یا عصاره رقیق شده به صورت موضعی)
دهان و دندان: با جویدن برگ نعناع علاوه بر اینکه دهان ضد عفونی می شود بلکه خوشبو و معطر نیز می گردد و همچنین دندان را جلا می دهد.
معده: بیشترین خاصیت نعناع برای برطرف کردن امراض دستگاه گوارشی بخصوص معده ذکر شده است از جمله ضد نفخ، شل کنندگی عضلات آن و تسکین دهنده دردهای عصبی می باشد. (دم کرده یا قطره های خوراکی حاوی اسانس نعناع)
سرما خوردگی: نعناع آنتی ویروس بوده و مصرف دمنوش آن باعث درمان سریع آن می شود و همچنین عصاره و روغن آن راه های تنفسی را باز کرده و عوارض ناشی از سرما خوردگی را بر طرف میکند.

مضرات نعناع

کسانی که فشار خون بالایی دارند نباید از نعناع و مشتقات آن استفاده کنند.
از آنجا که مصرف نعناع و مشتقات آن باعث شل شدن عضلات مری و معده می شود کسانی که مشکل رفلاکس معده دارند از مصرف آن خود داری کنند چون مصرف آن باعث تشدید بیماری می شود.
عرق نعناع ربیع یکی از برندهای بسیار معتبر و درجه یک در سطح کشور می باشد و کیفیت بالایی دارد.
نعناع باعث رقیق شدن خون می شود نباید به همراه آسپرین مصرف گردد.
با توجه به توصیه پزشکان طب سنتی نباید از گیاهان دارویی برای مداوای امراض کودکان زیر دو سال استفاده شود بهتر است با احتیاط و نظریه پزشکی مصرف شود.